درس ایران
فایل های پیشنهادی

اعضای سایت

نام کاربری
کلمه عبور  



طبقه بندی فایل ها

اخبار

نحوه پذیرش دکتری تغییر کرد/ برگزاری آزمون ۲ بار در سال

گروه: کنکور دکتری (سراسری)
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به ابلاغ جدیدترین آیین نامه شیوه پذیرش دکتری، جزئیات تغییرات شیوه پذیرش و سنجش در دوره دکتری دانشگاهها را تشریح کرد.
دکتر ابراهیم خدایی افزود: برای ورود به دوره دکتری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی آیین نامه ای تدوین شده است که در واقع شیوه پذیرش و سنجش دانشجو در این مقطع مورد بازنگری قرار گرفت. 
 
آیین نامه دکتری ابلاغ شد
 
وی افزود: این آیین نامه که برای سال های ۹۵ و ۹۶ اجرایی می شود در تاریخ ۲ اردیبهشت ۹۴ توسط وزیر ابلاغ شده است. 
 
خدایی خاطرنشان کرد: در این آیین نامه چند هدف و سیاست دیده شده است. اولین هدف تفکیک فرآیند سنجش علمی از فرآیند پذیرش دانشجو است. پس از آن اعتباربخشی و استانداردسازی آزمون هاست و دیگر اینکه به گروه های آموزشی اختیار داده شده است که این موضوع نیز در جهت استقلال دانشگاه هاست. هدف دیگر نیز ایجاد امکان شرکت متعدد داوطلب و توجه جدی به سوابق علمی آموزشی داوطلب است. 
 
وی اضافه کرد: هدف این است که آزمون دکتری بر اساس یکسری مواد امتحانی شامل آزمون عمومی و استعداد تحصیلی و آزمون تخصصی شامل دروس پایه و اصلی به تعداد بیش از دو بار برگزار شود. آزمون در سال اول آیین نامه یعنی سال ۹۵ دوبار برگزار خواهد شد. 
 
اعتباربخشی به آزمون برای مدت چند سال
 
رئیس سازمان سنجش یادآور شد: ضمن اینکه به این آزمون اعتبار می دهیم به طور مثال نتیجه آزمون دو یا سه سال معتبر خواهد بود. شورایی به ریاست وزیر علوم پیش بینی شده است که این آزمون را اعتباربخشی کند. 
 
وظیفه سازمان سنجش در آیین نامه جدید دکتری
 
وی با اشاره به فعالیت سازمان سنجش در این دوره و بر اساس آیین نامه ابلاغی گفت: کاری که سازمان سنجش در اینجا انجام می دهد این است که از داوطلبان ثبت نام، آزمون را برگزار می کند و  به داوطلب کارنامه می دهد. فرد بر اساس آزمون و نمره به دانشگاه معرفی می شود. در این میان اطلاعات آماری لازم را برای تصمیم گیری هر دانشگاه شامل میانگین نقاط و درصدهای آن اعلام می شود.
 
جزئیات پذیرش 
 
خدایی افزود: دانشگاه برای پذیرش اعلام عمومی می کنند و داوطلب به دانشگاه مراجعه می کند و دانشگاهها بر اساس شیوه نامه ای که همزمان با آیین نامه سال گذشته ابلاغ شده است، داوطلبان مورد نظر را انتخاب می کنند. 
 
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید سهمیه قانونی از جمله ایثاگران و استعداد درخشان را رعایت کند. پس از اینکه دانشگاه به فرد پذیرش می دهد، فرد ثبت نام موقت را انجام می دهد اما دانشگاه اسامی را برای تایید نهایی به سنجش ارسال می کند و سنجش بر اساس حد نصاب عمومی اعلام شده است و نمره آن فرد و رعایت فرآیندهای قانونی، پذیرش را نهایی می کند. دانشگاه پذیرش را انجام می دهد اما در مهلت زمانی از ثبت نام تا بررسی مدارک، این کار از سوی سنجش انجام می گیرد. 
 
رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: با برگزاری آزمون دوبار در سال، هم آزمون تکرار می شود و هم داوطلبات بدون محدودیت می توانند شرکت کنند.
 
وی گفت: سه قسمت استعداد تحصیلی، آزمون زبان و دروس تخصصی در حد دروس پایه و اصلی رشته اصلی از جمله بخش هایی است که در آزمون مد نظر قرار دارد. البته رشته امتحانی بدون توجه به گرایش ها و شاخه های آن درنظر گرفته می شود. 
 
خدایی اظهار داشت: بر اساس شیوه نامه اجرایی، حدنصاب آزمون در دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد. دانشگاه ها هم بر اساس اطلاعات آماری قاعدتا حد نصاب خود را اعلام می کنند. 
منبع: خبرگزاری مهر